www.good-stuff.se © 2007

 

YAMAHA TZ-M 250 1996

Att som gammal, talanglös och romatisk roadracingfanatiker inse att möjligheten att köpa en riktig 250 prototypracer inte var helt oöverskådlig drabbade både mig och min ekonomi. En kall och tidig februarimorgon 2004 levererades en Yamaha TZ-M250 1996 med en ädel stamtavla till garaget. Sambon undrade varför jag sålt min fina TRX och köpt en hög med skrot men själv var jag överlycklig. Jag kan inte säga att bekantskapen har varit enbart en dans på rosor. Utan ens erfarenhet av att meka med mopedmotorer så har jag lärt mig oerhört mycket av alla extremt hjälpsamma 250-förare som tex. Anders Kihlander och Fredrik Watz. Nu kan jag göra det mesta på egen hand inklusive att byta vevaxel, dreva om växellådan etc. Detta har varit nästan lika givande som att köra hojen. Väldigt kul och lärorikt!

Motorcykeln som sådan är en utmaning för mig att köra. Smalt register, lite lynnig, snabbstyrd och i behov av en fast och modig hand har körningen präglats av krascher och sämre varvtider i takt med att privatlivet och jobbet tagit för mycket tid från körningen vilket såklart leder till ännu sämre varvtider. Jag ska dock lyckas bli vän med Bettan igen. Jag älskar verkligen den här hojen men mina spärrar gör att jag inte kan köra den som den vill bli körd. Ljudet och känslan är helt underbar och måste upplevas för att förstås. Personligen är jag helt såld på hela upplevelsen. Alla trevliga bekantskaper jag har gjort pga hojen är en stor bonus.

Hojens historia är ganska intressant då det är en av endast fyra TZ-M från 1996 och förste ägare var Kenny Roberts SR och Sete Gibernau körde den i början av säsongen 1996 i Ducados Open i Spanien. Senare har svenska mästare som Tomas Pallander och Fredrik Watz kört den innan dansken Ronnie Ourö sålde den till mig, bla vann Ronnie 250R på Vålerbanan med den 2001, resultattabell nedan. På bilden ser vi Ronnie med nr11 och Fredrik Watz med nr44.

http://www.karlskogamotorstadion.com/sosidor/so2001/250rvaler2001.html

Jag kan inte påstå att jag gör hojens historia rättvisa men det skiter jag högaktningsfullt i.

Inför 2005 fixades det mesta på hojen inklusive lackering av ram, sving och kåporna. kåporna har fått ny färg till 2007 men det står det mer om under fliken lackjobb.

Tekniska fakta.

 

 

YAMAHA TZ 250

TZ 250 Historia »

Mer om TZ:ans historia hittar du här. På engelska men en guldgruva för TZ-entusiasten.